Alman otomotiv endüstrisi, 2024 yılının sonunda ekonomik göstergelerdeki kötüleşme ile derin bir kriz geçiriyor. Münih merkezli Ekonomi Araştırma Enstitüsü'nün (Ifo) verilerine göre, sektörün iş ortamı endeksi Kasım ayında eksi 32,4 puandan Aralık ayında eksi 34,7 puana kadar geriledi. Üretim kapasiteleri, sipariş eksikliği ve düşen ihracat beklentileri sektörün daha da zorlanmasına neden oluyor.
Sipariş Eksikliği ve Zayıf Talep Krizi Derinleştiriyor
Sektördeki birçok şirket, biriken siparişlerin üretim kapasitelerini karşılamaya yetmediğini belirtirken, ihracat beklentileri de Kasım'dan Aralık'a daha da kötüleşti. Özellikle Çin ve Avrupa'dan gelen zayıf talep, şirketleri maliyetleri düşürmek için baskı altına alıyor.
Volkswagen’in Almanya’da 35 bin kişiyi işten çıkarma ve fabrika kapatma kararı, sektördeki krizi daha da derinleştirdi.
Elektrikli Araç Geçişi ve Rekabet Sorunları
Elektrikli araçlara geçişin yüksek maliyetleri, Alman otomotiv üreticilerini ciddi şekilde zorluyor. Çin ve ABD’nin sektördeki teknolojik liderliği, Avrupa’daki otomobil üreticilerinin rekabet gücünü olumsuz bir şekilde etkiliyor. Özellikle Çinli üreticilerin artan rekabeti ve ABD Başkanı Trump’ın yeniden gündeme getirdiği gümrük vergisi tehditleri, sektörü daha da zorlu bir döneme itiyor.
Alman Ekonomisinin Kırılganlığı
Almanya, özellikle imalat sektöründeki zayıflık nedeniyle ekonomik kırılganlığını koruyor. 2024’te ekonomi küçülmeye devam ederse, G7 ülkeleri arasında daralan tek ekonomi olacak. Otomotiv sektörü, Almanya’nın toplam ihracatının yüzde 17,3’ünü oluştururken, sektör gelir açısından ülkenin en büyük sanayi alanı konumunda.
İstihdam Kaybı ve Üretim Azalıyor
Alman otomotiv sektöründe 2024 yılı itibarıyla yaklaşık 773 bin kişi istihdam ediliyor, bu sayı 2023’e göre yüzde 0,8 oranında azaldı. İşten çıkarmaların artması, sektördeki krizin toplumsal etkilerini daha da belirgin hale getiriyor.
Gelecek Aylar Daha Belirsiz
Ifo Uzmanı Anita Wölfl, otomotiv sektöründe işten çıkarmaların hız kazanabileceğini belirterek, krizin derinleştiğine dikkat çekiyor. Sektördeki bu durum, sadece Almanya için değil, Avrupa otomotiv endüstrisi için de ciddi bir endişe kaynağı olmaya devam ediyor.