Türkiye’den Suriye’ye karayolu ihracat taşımaları, yılın ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık %60 arttı. Almanya’yı geride bırakarak Türkiye’nin karayolu taşımacılığında en büyük ikinci pazarı haline gelen Suriye’ye sevkiyat yapan nakliyeciler, teslimatların hızlanması için “tampon bölge” uygulamasının kaldırılmasını ve ülke içine doğrudan giriş izni verilmesini talep ediyor.
Tampon Bölge Uygulaması Kalkarsa Maliyet Düşecek
Uzun süredir Cilvegözü Sınır Kapısı yakınlarındaki tampon bölgede yük transferi yaparak Suriye’ye ürün ulaştıran nakliyeciler, doğrudan teslimatın başlaması halinde maliyetlerin düşeceğini ve ihracatçının navlun avantajı elde edeceğini belirtiyor. Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Başkan Yardımcısı Kemal Gül, “Yetkililer anlaşmaya varırsa Suriye’ye ve buradan Orta Doğu’ya taşımaya hazırız. Bir TIR ne kadar uzun mesafe yaparsa, o kadar çok kazanır” dedi.
İhracatta Vergi Krizi Aşıldı
Aralık 2024’te Suriye’deki iktidar değişimi sonrası iki ülke arasında lojistik iş birliği hız kazandı. Ticaret Bakanı Ömer Bolat’ın imzaladığını duyurduğu “Karayolu Taşımacılığı Mutabakat Zaptı” ile yüklerin aktarma olmaksızın doğrudan taşınmasının önü açıldı. Ancak Ocak 2025’te geçici hükümetin Türkiye’den gelen ürünlere %300-500 arası ek vergi koyması taşımaları durma noktasına getirdi. Bakanlık girişimleriyle bu vergiler geri çekildi ve taşımalar yeniden yükselişe geçti. Ocak-Haziran 2025 döneminde Suriye’ye karayolu ihracat taşımaları %60 artarak 133 bin 76 sefere ulaştı. Sevkiyatlarda en çok inşaat malzemeleri ve gıda ürünleri bulunuyor.
Irak Üzerinden Transit Taşımalar ve Suudi Vize Sorunu
Irak’ın transit taşımalara izin vermesiyle Ürdün ve Kuveyt’e sevkiyatlar hız kazandı. Ancak Irak üzerinden Suudi Arabistan’a yapılacak transit taşımalar, vize engeline takılıyor. UND Başkan Yardımcısı Gül, Suudi Arabistan’ın Türk sürücülere vize vermediğini belirterek, “Vize sorunu çözülürse hem nakliye sektörü hem iki ülke ticareti hem de Avrupa’nın Türkiye üzerinden Suudi Arabistan’a yaptığı ticaret olumlu etkilenecek” dedi. Nakliyeciler, bu sorunun Kalkınma Yolu Projesi açısından da kritik önemde olduğunu vurguluyor.