Türkiye'de otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 2025 yılının Ocak-Şubat döneminde geçen yıla kıyasla %14,2 oranında düşüş yaşayarak 159 bin 384 adet olarak gerçekleşti. Otomobil satışları %9,8 azalırken, hafif ticari araç satışlarında %30,4’lük keskin bir düşüş görüldü. Piyasadaki daralma nedeniyle araç sahipleri ikinci el satışlarında da zorluk yaşamaya başladı.
Satışlarda Büyük Düşüş
Otomeriv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre:
- Otomobil satışları: 131 bin 965 adet (%9,8 azalış)
- Hafif ticari araç satışları: 27 bin 419 adet (%30,4 azalış)
2025 yılı Şubat ayında ise:
- Otomobil ve hafif ticari araç satışları geçen yılın aynı ayına göre %14,4 azalarak 90 bin 730 adete düştü.
- Otomobil satışları %7,6 azalışla 76 bin 21 adet, hafif ticari araç satışları ise %38 düşüşle 14 bin 709 adet oldu.
Pazarın Genel Seyri: Yıllık Satışlar Düşüşte
2025 yılı Şubat ayında, otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 10 yıllık Şubat ayı ortalamasına göre %59,3 oranında artış gösterse de, yıllık bazda sert bir düşüş yaşandı.
Vergisi Düşük Araçlar Tercih Edildi
Segment bazında incelendiğinde, pazarın %82,6’sını vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentindeki araçlar oluşturdu.
- C segmenti: 74 bin 343 adet (%56,3 pay)
- B segmenti: 34 bin 175 adet (%25,9 pay)
SUV modeller 77 bin 344 adetlik satış ve %58,6 pazar payıyla en çok tercih edilen gövde tipi oldu. Sedan otomobiller 32 bin 481 adet (%24,6 pay), Hatchback modeller ise 21 bin 238 adet (%16,1 pay) ile sıralandı.
Yakıt Tercihleri: Benzinli Araçlar İlk Sırada
Motor tiplerine göre satışlar şu şekilde gerçekleşti:
- Benzinli otomobiller: 65 bin 517 adet (%49,6 pay)
- Hibrit otomobiller: 37 bin 864 adet (%28,7 pay)
- Elektrikli otomobiller: 16 bin 698 adet (%12,7 pay)
- Dizel otomobiller: 11 bin 430 adet (%8,7 pay)
- Otogazlı otomobiller: 456 adet (%0,3 pay)
Elektrikli araç pazarında:
- 160 kW altı elektrikli otomobil satışları %41,1 artarak pazarın %9’unu oluşturdu.
- 160 kW üzeri elektrikli otomobil satışları %259,1’lik artışla %3,6 pay aldı.
Motor Hacimlerine Göre Değişim
- 1600 cc altı motor hacmine sahip otomobiller %32,8 azalarak %58 pay aldı.
- 1600-2000 cc aralığındaki otomobil satışları %31,9 düşerek %0,4 paya geriledi.
- 2000 cc üzeri motor hacmine sahip araçlar ise %22 artış göstererek %0,3 paya ulaştı.
Hafif Ticari Araç Pazarında Van Lider
Hafif ticari araç segmentinde en çok tercih edilen gövde tipi %73,5 pay ve 20 bin 158 adet satışla Van tipi araçlar oldu. Kamyonetler ise %12,9 pay ve 3 bin 544 adet satışla ikinci sırada yerini aldı.
Otomotiv Piyasasında Belirsizlik Devam Ediyor
Yüksek faiz oranları, döviz kurlarındaki dalgalanma ve ekonomik belirsizlikler nedeniyle otomotiv pazarındaki daralma devam ediyor. Özellikle hafif ticari araç segmentindeki sert düşüş, ticaretle uğraşan kesimin alım gücünün azaldığını gösterirken, sıfır ve ikinci el araç piyasasında alıcıların fiyat dalgalanmaları nedeniyle temkinli hareket ettiği gözlemleniyor.