Otomotiv Sektöründe Yatırım Var, Üretim Yok: Yerli Payı Geriliyor

Otomotiv Sektöründe Yatırım Var, Üretim Yok: Yerli Payı Geriliyor

Türkiye otomotiv sanayisi her yıl yaklaşık 1 milyar dolarlık yeni yatırım yapmasına rağmen, üretimde beklenen artış sağlanamıyor. Haziran ayında otomobil üretimi yüzde 7 azalırken, iç pazarda yerli araçların payı yüzde 24’e kadar geriledi. Hafif ticari araçlarda bu oran yüzde 17’ye kadar düştü.

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, 2025 yılının ilk yarısını değerlendirdiği basın toplantısında, yapılan yatırımlara rağmen kapasite kullanımının ve yerli payının gerilediğini belirtti. Eroldu, “Bu kadar yatırım yaparken üretimin de artması gerekiyordu” dedi.

2025’in ilk 6 ayında geçen yıla yakın bir rakam olan 706 bin adet araç üretildi. Ancak kapasite 2 milyondan 2,2 milyona çıkarken, kapasite kullanım oranı düştü. Eroldu, bu düşüşün maliyetleri artırdığını ve sanayinin rekabet gücünü zayıflattığını vurguladı.

İhracatta Rakam Yükseldi, Ama Asıl Sebep Kur Artışı

İhracat, yılın ilk yarısında adet bazında yüzde 7,5 artarak 530 bine kadar ulaştı. Ancak 2017’deki 714 binlik ihracat seviyesinin halen gerisinde kalındı. Değer bazında ise ihracat yüzde 12 artarak 20 milyar dolara dayandı. Eroldu, bu artışta döviz kuru ve araç fiyatlarının yükselmesinin etkili olduğunu belirtti: “Araçlar daha pahalı hale geldi, ama asıl göstergenin adet olması gerekir.”

İç Pazarda Rekor Satış, Yerli Üretici Geride

Yılın ilk 6 ayında iç pazarda 629 bin adetle rekor satış gerçekleşti. Ancak yerli araçların payı yüzde 29’a, haziran ayında ise yüzde 24’e düştü. Hafif ticari araçlarda yerli payı yüzde 20’nin altına indi. Eroldu, bu düşüşün sanayi üretimine olumsuz yansıdığını belirtti.

Rekabet Gücü Zayıflıyor, Doğu Avrupa Daha Ucuz

OSD Başkanı, son 10 yılda yapılan 10 milyar dolarlık yatırıma dikkat çekerek, Türkiye’de üretim maliyetlerinin artmasıyla Doğu Avrupa ülkelerine göre daha pahalı bir üretim merkezi haline gelindiğini söyledi. Rekabet gücünün yeniden kazanılması gerektiğini vurgulayan Eroldu, kamu, özel sektör ve sendikaların birlikte hareket etmesi gerektiğini ifade etti.

Çinli Markalara Eleştiri: “Yatırım Yapmadan Satış Olmaz”

Eroldu, Çinli otomobil markalarının Türkiye’de yalnızca ithalat yoluyla satış yapmasını eleştirdi. “Çinliler ya yatırım yapmalı ya da biz onlara yaptırım uygulamalıyız” diyen Eroldu, BYD’nin geçen yıl açıkladığı Manisa’daki yatırımda hala bir gelişme olmadığını, aynı şekilde Chery’nin Samsun’daki yatırımında da somut bir adım atılmadığını hatırlattı.

2026 İçin Umutlu Bekleyiş

2025’in yatırımlar açısından bir geçiş yılı olduğunu belirten Eroldu, 2026’nın sektör için daha güçlü bir yıl olmasını beklediklerini ifade etti. Yüksek faizlere rağmen iç pazarda satışların devam ettiğini söyleyen Eroldu, faizlerdeki düşüşle birlikte sektörün ivme kazanacağını dile getirdi.

Öte yandan, ilk 5 ayda otomotivde 3 milyar dolarlık dış ticaret açığı oluştuğunu da sözlerine ekledi.

Önceki Haber Yediemin Otoparklarındaki 14 Bin Araç Satışa Çıkıyor: 50 Milyar TL Gelir Bekleniyor
Sonraki Haber Deprem Bölgesindeki Alacaklara 12 Aya Kadar Taksit Ertelemesi
Benzer Haberler
Rastgele Oku