Türkiye otomotiv tedarik sanayii, küresel dalgalanmalar ve içerideki ekonomik sıkıntıların ardından şimdi de ABD’nin ağır vergi yüküyle karşı karşıya. ABD Ticaret Bakanlığı’nın 18 Ağustos 2025’te yürürlüğe giren kararıyla, Türkiye’den ithal edilen çelik ve alüminyum içeren ürünlere yüzde 50 ek vergi getirildi. Motor ve şanzımandan döküm parçalarına kadar geniş bir ürün grubunu kapsayan karar, sektörde büyük endişeye yol açtı.
Sektör temsilcileri, ek vergi nedeniyle ABD pazarının fiilen kapanma riskiyle karşı karşıya olduğunu vurgularken, hükümeti acil diplomatik girişimlere çağırdı. Zaten son 8 aydır yeni sipariş alamayan ve artan borç yüküyle zorlanan tedarikçiler, enerji faturalarını dahi ödemekte güçlük çekiyor.
Avrupa’da da Zemin Kaybı Tehlikesi
Temsilciler, ABD’nin açığının AB pazarıyla kapatılamayacağını belirterek, “Çin, ABD ile ticaretini azaltıp kapasitesini Avrupa’ya yönlendirdi. Bu da Türkiye’nin en büyük pazarı olan Avrupa’da ciddi bir rekabet baskısı yaratıyor” değerlendirmesini yaptı.
İhracat Rakamlarında Düşüş Sinyali
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, 2024 yılında ABD’ye otomotiv ihracatı yüzde 19 artışla 1,2 milyar dolar olmuştu. 2025’in ilk 7 ayında da yüzde 5’lik artışla 712 milyon dolara ulaşıldı. Ancak ağustosta uygulamaya giren ek vergi sonrası, ABD’ye ihracatın artış hızı belirgin şekilde yavaşladı.
“Tüm Döküm Parçaları Kapsam Altında”
TOBB Otomotiv Tedarik Sanayi Meclis Başkanı Alper Kanca, yeni verginin motor, şanzıman, krank ve dişli gibi tüm temel parçaları kapsadığını belirterek, “Eskiden yüzde 2,5 olan vergiye yüzde 50 eklendi. Bu sadece otomotiv değil, tüm döküm parça üreticilerini zora sokuyor. İstihdam kaybı kaçınılmaz” dedi.
“ABD Pazarı Fiilen Kapanabilir”
TOSB Başkanı Dr. Mehmet Dudaroğlu da “Section 232” kapsamındaki ek vergilerin otomotiv ihracatını bitirme noktasına getirdiğini söyledi. Geçici muafiyetlerin de kaldırılmasıyla ABD pazarının tamamen kapanabileceğini belirten Dudaroğlu, devletin ivedilikle diplomatik girişimlerde bulunmasını ve ihracatçılara destek verilmesini istedi.
“Borçlu Firmalar Ayakta Kalmakta Zorlanacak”
DÖVSADER Başkanı Cevat Kömürcü ise çelik üreticileri ve çelik kullanan firmaların en çok etkileneceğini ifade ederek, borçlu firmaların ciddi sıkıntılarla karşı karşıya kalacağına dikkat çekti.
“Rekabet Gücümüz Aşınıyor”
TAYSAD Başkanı Yakup Birinci ise rekabet gücünün ciddi şekilde zayıfladığını belirterek, “Sektörümüz uzun yıllardır ABD’ye ihracat yapıyor. Ancak bu tür düzenlemeler ihracatımızı doğrudan etkiliyor. Bakanlıklarımızla sürekli temas halindeyiz. Sektörün en az zararla bu süreci atlatması için çaba gösteriyoruz” dedi.