Geçtiğimiz yılın sonuçlarına dair yapılan bir araştırma, birçok sektörün küçülme trendine girdiğini ortaya koyuyor. 2023 yılında konut sektörü yüzde 14,9, tekstil yüzde 10, hazır giyim yüzde 9,2 ve beyaz eşya sektörü yüzde 4 oranında daraldığı görüldü.
Bu küçülme eğiliminin arkasında, yurt içinde şubat ayında yaşanan deprem felaketi ve yüksek enflasyonun, hem üretimi hem de tüketimi sekteye uğratması etkili olduğu düşünülüyor. Aynı zamanda, yurt dışında ihracat pazarlarının daralması, özellikle ihracat odaklı sektörlerde keskin bir daralmayı beraberinde getirdi.
2024 yılına dair beklentilere göre, otomotiv sektöründe yüzde 25, beyaz eşya sektöründe ise yüzde 5-10 arasında bir daralma öngörülüyor. Tekstil sektöründe ise yüzde 5'lik bir küçülme bekleniyor. Bu durum, büyüme hızının düşmesinin yanı sıra birçok sektörün iç pazarda ya da ihracatta daralma riskiyle karşı karşıya olduğunu gösteriyor.
Gelir kaybının etkileri ise sektörlerin ödemelerinin dengelerini bozuyor ve kârlılıklarını eritiyor. Finansal zorluklarla karşı karşıya kalan şirketler, rekabetçilik konusunda da önemli kayıplar yaşıyorlar.
Özellikle tekstil ve hazır giyim sektörleri, geçtiğimiz yılın en zorlanan sektörleri arasında yer aldı. Bu sektörlerdeki ana ihracat pazarı olan AB'de yaşanan daralmanın, dengeleri değiştirdi görülüyor. Ayrıca, meyve suyu sanayisi yüzde 30 daralma yaşayarak geçtiğimiz yılı kapattı. Tavuk eti üretimindeki yüzde 4'lük düşüşte ise ana neden, ihracat pazarlarındaki yüzde 25'lik daralmaya dayanıyor.