Otomobil almayı düşünenler için vergi matrahlarının değişmesi önemli bir mesele haline geldi. Artık tüm otomobiller için vergi dilimi yüzde 80'den başlayacak. Bu durum, 1 milyonluk bir araçla 3 milyonluk bir aracın aynı vergi matrahını ödemesine sebep oluyor. Üstelik artan kur da sıfır araç fiyatlarını daha da yüksek hale getiriyor. Son 8 yılda, vergi dilimi düşük olan A, B ve C segmenti araçların pazardaki payı yüzde 81,5'ten yüzde 88,6'ya kadar yükseldi.
Türkiye'deki otomobil pazarı, yüksek vergi sistemi ve döviz kuru sebebiyle zorlu bir süreçten geçiyor. İlk çeyrekte pazar hareketli olsa da sektör temsilcileri, nisan ayından itibaren talebin düşeceği tahmininde bulunuyor.
Özellikle vergi matrahlarının güncellenmemesi, yüzde 45-50-60-70 ÖTV oranlarının anlamsız kalmasına sebep oldu. Sıfır araç fiyatları neredeyse tüm modeller için 1 milyon lira seviyesine kadar ulaştı.
Düşük vergi dilimindeki modellerin satış payı artış gösterdi. Örneğin, 1.5 milyon liralık Fiat Egea ile 3 milyon liralık Mercedes C Serisi aynı vergiyi ödüyor. Sektör temsilcileri, bu uçurumun kapatılması için önlem alınması gerektiğine vurgu yapıyor
Pazarda, A, B ve C segmenti araçlar hala büyük bir yere sahip. Ancak, vergi dilimlerindeki değişiklikler ve fiyat artışları nedeniyle tüketiciler daha düşük vergi dilimlerine doğru yöneliyorlar.
Pazarın büyümesine rağmen segmentler arasında daralma gözleniyor. Özellikle SUV'lar, sedan otomobillerin yerini almaya başladı. Son 5 yılda otomobil fiyatları yaklaşık yüzde 900 artış kaydetti. Bu durum, tüketicilerin tercihlerini etkiliyor ve daha uygun fiyatlı modellere yönelmelerine sebep oluyor.
Elektrikli araçların payı artarken, LPG'li araç satışları gerilemeye başladı. Dizel otomobillerin payı azalırken, benzinli otomobillerin payı artıyor. Otomobil pazarındaki bu değişimler, tüketicilerin tercihlerini ve satın alma alışkanlıklarını da etkiliyor.