Türkiye pazarına geçen yılın nisan ayında adım atan Tesla, satışlarında gözle görülür bir düşüş yaşanıyor. Fiyat artışları, satış sonrası hizmetlerde yaşanan sorunlar ve yönetimsel boşluklar, bu düşüşün ana sebepleri olarak öne çıkmaktadır.
Tesla'nın Türkiye'deki satışlarına Model Y ile başlamış olmasına rağmen, artan fiyatlar dikkat çekmiş ve rekabet avantajını kaybetmesine neden olmuş. 4 Nisan'daki tanıtım toplantısında duyurulan fiyatlar, özellikle Model Y'nin arkadan itişli ve 430 km menzile sahip versiyonunun 1 milyon 548 bin 732 lira olarak belirlenmesiyle yüksek bir seviyeye ulaştığı görülüyor.
Tesla'nın Türkiye Genel Müdürü Kemal Geçer'in istifası, satış sonrası hizmetlerdeki sorunları gündeme getirmiştir. Geçer'in ayrılmasına rağmen yerine bir yönetici atanmamış olması, yönetimsel boşluğu artırmış. Özellikle satış sonrası hizmetlerde kısıtlı personel ile yönetim, müşteri memnuniyetsizliğine yol açtığı görüldü.
2023 yılında Berlin'deki fabrikadan yapılan ilk teslimatların ardından Tesla'nın satışları, mayıs ayında 200, haziran ayında 800, temmuz ayında 1500 ve ağustos ayında 4700 adetle zirveye ulaşmıştır. Ancak sonraki aylarda satışlar bin adetlerin altında seyretmiş ve 2023'ü toplam 12 bin 150 adetlik satışla tamamlamış.
2024 yılına kötü bir başlangıç yapan Tesla, ocak ve şubat aylarında toplamda 295 adet Model Y satışı gerçekleştirmiştir. "Teslamania" olarak adlandırılan Tesla hayranlarının taleplerinin büyük ölçüde karşılanmış olması, araç bulunurluğu sorununun ortadan kalkması ve artan fiyatlar nedeniyle müşteri ilgisi düşüşe geçmiştir.
Fiyatlardaki yükseliş, özellikle mart ayında Model Y'nin baz fiyatının yüzde 68,25 artarak 2 milyon 605 bin 747 liraya yükselmesiyle daha belirgin hale gelmiş. Tesla'nın Türkiye'deki internet sitesinde martta satışa sunulan Model Y'nin uzun menzilli versiyonunun fiyatı 3 milyon 81 bin 120 lira ve çift motorlu performans ağırlıklı versiyonunun fiyatı ise 3 milyon 334 bin 78 liraya ulaşmıştır.
Bunun yanı sıra, satış sonrası hizmetlerdeki sorunlar da Tesla'nın müşteri memnuniyetsizliğine neden olmuştur. İstanbul'da sadece Bakırköy ve Tuzla'da servis merkezleri bulunan Tesla, belli bölgelerdeki anlaşmalı kurumlar aracılığıyla hasar onarımlarını gerçekleştiriyor. Ancak uzun servis süreleri ve yönetimsel anlamda muhatap bulunamaması, müşteri şikâyetlerine neden oluyor.
Tesla'nın Türkiye'deki geleceği, fiyat politikalarındaki değişiklikler ve satış sonrası hizmetlerdeki sorunlara getireceği çözümlerle belirlenecek gibi görünmektedir. Elektrikli otomobil pazarındaki rekabetçi konumunu koruyabilmek adına yeni stratejilerini açıklaması bekleniyor.